عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 8 اسفند 1393
بازدید : 2000
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

 

 

به گزارش پایگاه خبری روستای فخرآباد دهاتما ، نخستین جشنواره نشریات و رسانه های مجازی روستاها و عشایر کشور به نام خبرآباد به میزبانی استان مرکزی برگزار شد.

 


 

از میان بیش از چهارصد اثر فرستاده شده ، پایگاه خبری روستای فخرآباد (دهاتما) تنها سایت راه یافته به مرحله پایانی جشنواره ملی خبرآباد از استان یزد توانست نظر هیئت داوران را به خود جلب نموده و جزء دوازده اثر برتر جشنواره کشوری خبرآباد قرار گیرد . از این رو مبین محمدی مدیر دهاتما به مدت سه روز جهت شرکت در کارگاه های آموزشی و آیین اختتامیه جشنواره به استان مرکزی-شهر اراک سفر کرد.

 

نمایشگاه آثار برتر جشنواره

 

 

مراسم اختتامیه این جشنواره در روز 7 اسفند ماه سال 97 با حضور دکتر جندقیان معاون دهیاری های سازمان دهیاری های کشور،‌ حجت الاسلام ارزانی مشاور محترم وزیر فرهنگ و ارشاد و دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور و مسئولان ارشد استان مرکزی در مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اراک برگزار شد ؛ که در نهایت پایگاه خبری روستای فخرآباد در بخش ساختار اطلاعاتی مقام دوم کشور را کسب نمود و مورد تجلیل قرار گرفت.

 

 

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

 در پایان شایان ذکر می باشد پایگاه خبری روستای فخرآباد دهاتما به صورت مستقل فعالیت میکند و تحت پوشش و زیر مجموعه هیچ شخص یا ارگانی نمی باشد.



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , یاداشت ها , تاریخ فخرآباد , تصاویر , هر عکس یک خاطره , ,
:: برچسب‌ها: خبرآباد , جشنواره خبرآباد , خبرآباد97 , جشنواره نشریات و رسانه های مجازی , رسانه های مجازی , رسانه , اطلاعات , مطبوعات , خبرگزاری شبستان , روستای فخرآباد , فخرآباد , فخرآبادی , فخرآباد وطنم , روستای فخرآباد , دهاتما , روستای فخرآباد در جشنواره خبرآباد , اراک , استان مرکزی , وبلاگ , وبلاگ نویسی , نویسنده , مدیر , مدیریت , جشنواره , همایش , اختتامیه , دکتر جندقیان , وزارت ارشاد ,
تاریخ : شنبه 27 بهمن 1397
بازدید : 1451
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

 

گیاهان دارویی روستای فخرآباد : قسمت پنجم » زیره سیاه

 

زیره سیاه ( زیره سیاه به انگلیسی Caraway ) با نام علمی Carum carvi دارای ترکیبات مختلفی همچون لیمونن، کاروون، کاروئول و آنتول است.

قسمت‌ مورد استفاده‌ داروي‌ زيره‌ سياه‌ ميوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تيره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گياه‌ صورت‌ مي‌گيرد و مي‌گذارند تا برسد.

نام‌هاي‌ رايج‌ زيره سياه :زيره‌، زيره‌ رومي‌، زيره کرماني‌، شاه‌زيره‌، کرويا، کمون‌ رومي‌،قرنباد.

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتیمتر می رسد، ریشه اش راست و دوکی شکل و گوشت دار و ساقه اش بی کرک و شفاف است و برگ هایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی است که انتهای آن به صورت غلافی ساقه را فرامی گیرد، گل آذین آن چتر مرکب و گل هایش کوچک و سفید رنگ است و میوه اش بیضی شکل به رنگ قهوه ای تیره یا مایل به زردو شفاف است .زیره

ترکيبات شيميايی زیره سیاه

زيره‌ سياه‌ حاوي‌ تانن‌، موم‌، مواد رزيني‌، يک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌، موسيلاژ، مواد قندي‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دي‌هيدروکاروئول‌، نوعي‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ مي‌باشد.

 

اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می کنند. اگر به پنیر اضافه شود باعث افزایش قدرت نگهداری پنیر و خوشبو شدن پنیر می شود. یک نوع از زیره نیز به آن اضافه می شود که می تواند خاصیت لاغری داشته باشد. زیره با برخی از مواد غذایی ترکیب می شود و خواص جادویی از خود به جای می گذارد.زیره سیاه از گیاهان قدیمی است که از سالیان دور در ملل مختلف مصرف دارویی داشته است . دیوسکوردیس ، حکیم و گیاه شناس یونانی در قرن اول میلادی ، زیره سیاه را به عنوان داروی تقویت کننده برای دختران جوان ضعیف و رنگ پریده تجویز می کرده است. در نشریات طب سنتی درباره خواص و کاربرد زیره سیاه در کشورهای خاور دور چنین آمده است:تخم زیره سیاه ضد نفخ است. در شبه جزیره مالایا زیره سیاه یکی از 9 گیاهی است که آن را با گیاهان دیگر مخلوط می کنند و در یک جوشانده، در فواصل زمانی و به تدریج به زنان تازه زایمان کرده می دهند.در اندونزی در شهر مالی ، برگ های گیاه را با سیر مخلوط و کاملا له نموده و بر روی پوست ملتهب و مبتلا به اگزما استفاده می کنند. در هندوستان ، تخم زیره سیاه را به عنوان ضد نفخ و تقویت کننده معده مصرف می کنند و برای افزایش ترشح شیر، استفاده از آن را به مادران توصیه می کنند.
 
 

 

خواص‌ و اثرات‌ دارويی زیره سیاه
طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.
 
 

خواص زیره سیاه

زیره سیاه شل کننده عضلات رحم می باشد. درنتیجه می تواند دردهای انقباضی دیسمنوره را نیز تخفیف دهد.این گیاه مقوی معده است و در رفع احساس پر بودن معده مفید است.اگر زیره را به همراه عسل در بچه هایی که میل به خوردن گچ، خاک و مهر دارند بخورانیم تمایل به خوردن خاک برطرف می گردد.گفته می شود زیره سیاه برطرف کننده ضعف اعصاب نیز هست.

 

دیگر خواص زیره سیاه

زیره غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر غذایی مناسبی است. به علاوه می توان انواع ویتامین های ضروری همچون A، E، C را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

 

دانه های زیره منبع غنی از آهن است که می تواند برای درمان کم خونی استفاده شود. مشکل کم خونی همواره معضلی برای زنان و کودکان بوده که باعث می شود سطح هموگلوبین خون کاهش پیدا کند. اضافه کردن این ماده به ترکیبات غذایی روزانه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر است.

 

زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود.

 

زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.خوردن‌ زیره‌ یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌.زیره‌ دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌مفید است‌.

 

دم‌ کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ میوه‌ له‌ شده‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌ ۲ ـ ۱ گرم‌ ، بی‌اشتهایی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود و دانه‌ زیره‌ را یا می‌جوند و یا از گرد گیاه‌ مخلوطی‌ در آب‌ میل‌ می‌نمایند.

 

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثر است، براساس تحقیقات انجام شده مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد

 

این گیاه دارای خواص ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود.در منابع علمی از دانه های زیره به عنوان ماده تحریک کننده اشتها یاد می‌شود، اما تاثیر عرق زیره بر کاهش وزن به طورعلمی ثابت نشده است.

 

مضرات زیره سیاه

مداومت در خوردن زیره همانند رازیانه قوای جنسی را تضعیف می کند. همچنین مداومت در مصرف آن برای کبد و کلیه ها هم مضر است.زیره سیاه می تواند سبب بروز حساسیت و یا تشدید آن شود.زیره شل کننده رحم است لذا از نظر تئوری می تواند موجب تاخیر در زایمان شود.

 

دیگر مضرات زیره سیاه

مصرف عرق زیره در بعضی افراد موجب اسهال و در برخی دیگر باعث یبوست می‌شود. بیماران کلیوی، کبدی و تنفسی و همچنین مادران باردار قبل از استفاده از عرق زیره، لازم است با پزشک خود مشورت کنند.خود سرانه عرق زیره را به کودکان ندهید. زیاده روی در مصرف زیره بعلت طبع گرم ایجاد کهیر می کند . زیاده روی در مصرف زیره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره خواهد شد.

 
زیره

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , یاداشت ها , گیاهان دارویی فخرآباد , ,
:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی روستای فخرآباد , گیاهان دارویی , تب گیاهی , تب سنتی , تب چینی , گیاه , زیره , زیره سیاه , عرق زیره , لاغری , چاقی , فخرآباد , روستای فخرآباد , فخرآباد وطنم , دهاتما ,
تاریخ : یک شنبه 6 اسفند 1396
بازدید : 2584
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

معریفی بازی های بومی محلی روستای فخرآباد ، قسمت اول

بازی چیل :

چیل یکی از معروف ترین بازی های بومی محلی روستای فخرآباد است، این بازی شباهت هایی نیز به بازی شطرنج و ویچی دارد. بازی چیل از دسته بازی های فکری است و تمرکز بازیکن در این بازی اهمیت بالایی دارد. بازی چیل به دو صورت 3 مهره ای و 12 مهره ای انجام میگردد.

چیل سه مهره ای

وسایل مورد نیاز بازی :» زغال یا مداد شمعی برای رسم صفحه چیل مانند تصویر بالا - 6 مهره که 3 به 3 باید جنس آنها فرق کند (مانند 3 تا سنگ ریزه و 3 تا خورده آجر)

تعداد بازیکنان :» 2 نفر

برنده بازی :» شخصی که در یک ردیف افقی یا عمودی یا ضربدری بتواند مهره های خود را پشت سر هم چیل کند

نحوه انجام بازی :» برای انجام بازی باید اول صفحه چیل را رسم نمایید و مهره هایتان را انتخاب نمایید ( هر شخص 3 مهره) بعد شروع به بازی نمایید . در ابتدای بازی باید به شکلی شخص شروع کننده بازی مشخص گردد که با شیر یا خط و یا سنگ کاغذ قیچی انجام میگیرد. در بازی باید طرفین سعی نمایند هر سه مهره خود را پشت سر هم در یک ردیف چیل کنند ، در بازی چیل 3 تایی وقتی که تمام مهره های خود را در صفحه قرار دادید شما میتوانید مهره های خود را به پرواز در آورید و از نقطه ای به نقطه ای دیگر قرار دهید. شخص برنده وقتی مهره های خود را چیل کرد باید با صدای بلند بگوید چیل

چیل 12 مهره ای

وسایل مورد نیاز بازی :» زغال یا مداد شمعی برای رسم صفحه چیل مانند تصویر بالا - 24 مهره که 12 به 12 باید جنس آنها فرق کند (مانند 12 تا سنگ ریزه و 12 تا خورده آجر)

تعداد بازیکنان :» 2 نفر

 

برنده بازی :» شخصی که در یک ردیف افقی یا عمودی یا ضربدری بتواند مهره های خود را پشت سر هم چیل کند

نحوه انجام بازی :» برای انجام بازی باید اول صفحه چیل را رسم نمایید و مهره هایتان را انتخاب نمایید ( هر شخص 12 مهره) بعد شروع به بازی نمایید . در ابتدای بازی باید به شکلی شخص شروع کننده بازی مشخص گردد که با شیر یا خط و یا سنگ کاغذ قیچی انجام میگیرد. در بازی باید طرفین سعی نمایند مهره های خود را دریک ردیف افقی عمودی و یا ضربدری پشت سر هم چیل کنند ، در بازی چیل 12 تایی وقتی که تمام مهره های خود را در صفحه قرار دادید شما باید مهره های در صفحه را تکان دهید ولی حق بلند کردن و روش پرشی را ندارید. شخص برنده وقتی ردیف های خود را چیل کرد باید با صدای بلند بگوید چیل



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مراسمات ملی و مذهبی , یاداشت ها , تاریخ فخرآباد , هر عکس یک خاطره , ,
:: برچسب‌ها: بازی , بازی های بومی محلی , بازی قدیمی , بازی بومی , بازی ویچی , شطرنج فخرآبادی , فخرآباد , فخرآباد وطنم , دهاتما ,
تاریخ : جمعه 8 دی 1396
بازدید : 3248
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

به گزارش پایگاه خبری روستای فخرآباد ، در روز جمعه مورخ 96/10/8 در مراسمی با حضور نماینده محترم مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی دکتر تابش، استاندار محترم استان یزد جناب آقای مهندس زمانی قمی ،مدیر عامل شرکت گاز استان یزد جناب آقای مهندس فلاح، فرماندار محترم شهرستان اردکان مهندس مقیمی، و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی ، پروژه گاز رسانی به روستای فخرآباد و 5 روستاى دیگر از توابع شهرستان اردکان (بلیل،دوگان،پازر،خواسکوه،حسن آباد انارکی) در روستای فخرآباد به بهره برداری رسید.

 

برای گازرسانی به این روستا ها، 14 کیلومتر خط تغزیه،41 کیلومتر شبکه توزیع،نصب یک دستگاه TBS (با ظرفیت 5000 متر مکعب بر ساعت)،یک دستگاه TBS (با ظرفیت 2500 متر مکعب بر ساعت)،نصب 98 انشعاب و اعتباری معادل 50.000.000.000 ریال اجرا شده است.

 

(برای دیدن تصاویر بیشتر از مراسم بهره برداری گاز شهری روستای فخرآباد به ادامه مطلب مراجعه نمایید)



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مراسمات ملی و مذهبی , یاداشت ها , تاریخ فخرآباد , تصاویر , ,
:: برچسب‌ها: بهره برداری پروژه گازرسانی گاز روستای فخرآباد , خدمت طلایی , گازرسانی , پرژه گازرسانی روستای فخرآباد , استاندار یزد , دکتر تابش , فرماندار اردکان , زمستان , بهره برداری , گاز شهری , دولت ,
تاریخ : شنبه 11 آذر 1396
بازدید : 2904
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

(طرح تصاویر تاریخی روستای فخرآباد)

برگزار کننده طرح : سایت روستای فخرآباد

 

قسمت : یازدهم

 

ارسال کنندگان عکس : مجتبی نصیری/اشرف کریمی / غلامرضا آرمان
تعداد تصاویر : 8 عدد
تاریخ : دهه 60 و 70
موضوع تصاویر ارسالی : (تاریخی/اجتماعی/فرهنگی)

تاریخ معلم انسانها و یادآور زیبایها و رنج هاست

تقدیم به روح بزرگ مادر مهربان مرحومه مصعومه قطب الدینی

تقدیم به قرزندان معصوم بیست سال پیش و مادران روشن ضمیر و غیور امروز فخرآباد

عکس ارسالی : اشرف کریمی

 

 

عکس های ارسالی : مجتبی نصیری

 

سیزده بدر سال 71 محمود آباد

عکس های ارسالی : غلامرضا آرمان

 

مشاهده تصاویر بیشتر از این قسمت در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: از زبان شعر , یاداشت ها , تاریخ فخرآباد , تصاویر , هر عکس یک خاطره , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر تاریخی , هر عکس یک خاطره , خاطرات , نستالژی , زیرخاکی , تصاویر قدیمی , دهاتما , فخرآباد وطنم , فخرآباد اردکان ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1396
بازدید : 3067
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

شعر زیبای فخرآباد سلام به قلم شاعر بزرگوار افتخار نصیری تقدیمی به اهالی روستای فخرآباد

 

فخرآباد سلام...

 

فخرآباد ای موطن اجدادی ام

بسترم ای خاک پاکت تربت ام

ای زمین و کوه تو گهواره ام

ای زن و مرد نجیبت محترم

بلکه در صلح و صفا باشی مدام

ای به مردان و زنان رفته ات، از ما سلام

 

شاعر : افتخار نصیری فخرآباد



:: موضوعات مرتبط: از زبان شعر , یاداشت ها , ,
:: برچسب‌ها: شعر , شاعر , شب شعر , شاعران , اشعار , غزل , فخرآباد سلام , فخرآباد وطنم , فخرآباد اردکان , دهاتما ,
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1396
بازدید : 2010
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

گرامی داشت شهید محسن حججی در دور افتاده ترین روستای شهرستان اردکان با فرارسیدن عید قدیر خم در روستای فخرآباد ایستگاه صلواتی به نام شهید بی سر مدافع حرم شهید حججی دایر شد.

ایستگاه صلواتی که به همت خیر عزیز با پخش شیریتی و شربت و شام میزبان مراجعه کنندگان بود.همچنین یاد شهید مرادی شهید هشت سال دفاع مقدس نیز گرامی داشته شد.



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مراسمات ملی و مذهبی , یاداشت ها , تصاویر , ,
:: برچسب‌ها: شهید حججی , محسن حججی , ایستگاه صلواتی , مدافعان حرم , شهدا , روستای فخرآباد , فخرآباد اردکان , دهاتما , فخرآباد وطنم ,
به وبسایت رسمی روستای فخرآباد خوش آمدید

RSS

Powered By
loxblog.Com